Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring op onze website krijgt.

Veelgestelde vragen

Hoe werkt Lizy?

Waarom least Lizy alleen tweedehandswagens?

Kiezen voor kwaliteitsvolle tweedehandswagens was voor Lizy een no-brainer. Deze wagens zijn goedkoper om te leasen, wat onze leasingcontracten toegankelijk maakt voor KMO’s en zelfstandigen, én extra budget overlaat voor aanvullende mobiliteitsoplossingen. Het zorgt er ook voor dat we je meer flexibiliteit kunnen bieden: omdat we steeds iemand anders blij kunnen maken met jouw wagen, vinden we het prima om kortere contracten af te sluiten als dat jou beter past.

Natuurlijk zorgen we ervoor dat je met het leasen van onze tweedehandswagens nooit aan kwaliteit inboet: al onze auto’s zijn jonge tweedehandsexemplaren, en dus net zo goed als nieuw. Alle wagens worden ook op meer dan 100 punten gecontroleerd door een specialist, zodat je je nergens zorgen om moet maken.

Wat is er inbegrepen in de leasing?

De volgende zaken zijn allemaal inbegrepen in de maandelijkse prijs van een leasingcontract via Lizy:

  • Huurprijs
  • Onderhoudsbeurten, mechanische herstellingen en bijvullen van olie
  • Bestuurders-, burgerlijke aansprakelijkheids- en rechtsbijstandverzekering
  • Vervanging van banden
  • Dekking materiële schade (bijdrage afhankelijk van het schadeverleden van de bestuurder)
  • Vervangwagen bij immobilisatie van meer dan 24 uur
  • Bijstand
Wat is niet inbegrepen in mijn leasecontract?

Alle gebruikskosten zijn inbegrepen, behalve natuurlijk de brandstof en eventuele verkeersboetes (al hopen we dat je die kunt vermijden!).

Hoe werken de kilometerbundels?

De maandelijkse prijs van je leasingcontract wordt onder andere bepaald door hoe veel kilometer je met je wagen rijdt. Dat kan natuurlijk variëren in de praktijk.

Je maakt op voorhand een schatting en gaat een contract aan voor de relevante kilometerbundel. Tussentijds en aan het einde van je leasingcontract bekijken we of je inderdaad de juiste prijs betaalt. Als blijkt dat je een stuk minder kilometers rijdt dan verwacht, betalen we het verschil terug; rijd je meer, dan betaal je bij tot de juiste kilometerbundel.

Als je zelf merkt dat je meer of minder rijdt dan verwacht, kun je ons dat ook rechtstreeks laten weten. Zo kunnen we je contract sneller aanpassen.

Hoe werkt de samenwerking met D’Ieteren Lease?

De leasing deals die aangeboden worden op onze website worden verzorgd door onze partner D’Ieteren Lease, de leasingtak van D’Ieteren en Volkswagen Bank. D’Ieteren is de exclusieve invoerder en distributeur van merken zoals VW, Audi, SKODA en Seat in België. Dit maakt van D’Ieteren Lease is één van de grootste leasingbedrijven in België en dus een betrouwbare partner voor Lizy.

Het contract dat je zal afsluiten als je een wagen bij Lizy kiest, is er dus één tussen jou en D'Ieteren Lease. Door hun jarenlange ervaring en expertise kan je op beide oren slapen.

Verder betekent dit dat je terecht kan bij de officiële garages van het door jou gekozen merk. Als jij bijvoorbeeld een Volkswagen kiest bij Lizy, kun je terecht bij alle officiële Volkswagen-garages in België. Zo weet je zeker dat je wagen wordt nagekeken door specialisten ter zake, en dat eventuele vervangingen gebeuren met officiële onderdelen. Bovendien verloopt de facturatie rechtstreeks tussen de garage en onze leasingpartner D’Ieteren Lease, zodat jij zelf niets moet betalen.

Kan ik een testrit maken?

Helaas kunnen we je geen testrit aanbieden met de wagen. Maar we hebben alle wagens zo goed mogelijk op foto gezet zodat je de binnen-en buitenkant in detail kan bekijken. We engageren ons dan ook om de wagen in topstaat te leveren. Daarom wordt elke wagen voor levering door een specialist op meer dan 100 punten gecontroleerd en hersteld indien nodig.

Wat gebeurt er na mijn bestelling?

Nadat je bestelling online is geplaatst, sturen we deze door naar onze leasing partner D’Ieteren Lease. Zij nemen de administratieve afhandeling en de kredietcontrole voor hun rekening. Hierna contacteren wij jou om samen een leveringsdatum af te spreken.

Hoe gebeurt de levering?

Op de dag van de levering komt één van onze specialisten bij jou op kantoor de wagen leveren. We nemen graag de tijd om jouw vragen te beantwoorden en alle opties van je wagen te demonstreren. Wij maken dus een uurtje de tijd voor de levering, maar vinden het ook prima om je sneller alleen te laten met je nieuwe droomwagen.

Wat als de auto op de website niet in perfecte staat lijkt? 

Geen paniek, de wagens die op de foto’s staan zijn nog niet hersteld. Onmiddellijk na je bestelling wordt de wagen onder handen genomen door een specialist en gecontroleerd op meer dan 100 punten. Indien nodig, worden alle nodige herstellingen uitgevoerd om de wagen in top staat bij jou af te leveren. 

Probleem met de auto

Wat doe ik bij pech of ongeval?

In geval van pech of ongeval en je kan niet meer verder rijden met je wagen kan je de wegbijstand van onze leasingpartner D'Ieteren Lease contacteren op het nummer: +32 2 756 86 86.

Deze wegbijstand, van leasingpartner D'Ieteren Lease, dekt niet alleen een ongeval, maar ook het verkeerd tanken (gebeurt meer dan je denkt), verloren sleutels, vandalisme en diefstal.  

Bij een ongeval, mag je niet vergeten om je aangifte ingevuld (recto-verso) te verzenden naar dieteren@pv.be (*) of per fax op het nummer +32 2 250 95 80 of het callcenter van de verzekeraar P&V te contacteren op het nummer +32 2 210 95 82.

Hoe verloopt het onderhoud aan mijn wagen?

Controles en onderhoud van je wagen kun je laten uitvoeren bij een garage of dealer van jouw keuze die gespecialiseerd is in het merk van je wagen. Als jij bijvoorbeeld een Volkswagen kiest bij Lizy, kun je terecht bij alle officiële Volkswagen-garages in België. Zo weet je zeker dat je wagen wordt nagekeken door specialisten ter zake, en dat eventuele vervangingen gebeuren met officiële onderdelen. De facturatie verloopt rechtstreeks tussen de garage en onze leasingpartner Volkswagen D’Ieteren Finance, zodat jij zelf niets moet betalen.

Wanneer krijg ik een vervangwagen?

Indien het langer duurt dan 24u om je wagen terug mobiel te krijgen, krijg je een vervangvoertuig via onze leasing partner D'Ieteren Lease. Je concessiehouder zorgt voor de levering of de reservatie van een vervangwagen, dus geef hem/haar gerust een seintje. Let wel, bij een onderhoud aan het voertuig beschik je niet over een vervangwagen.

Wat als ik mijn boorddocumenten niet meer vind?

Wanneer je boorddocumenten verloren zijn gegaan of gestolen, vragen we je het volgende te doen:

Het inschrijvingsbewijs:

  1. Je legt een klacht neer bij de politie.
  2. Je stuurt onmiddellijk het originele proces-verbaal op naar D'Ieteren Lease.
  3. Goed nieuws, met de kopie van het proces-verbaal kun je voorlopig met het voertuig blijven rijden.

Het gelijkvormigheidsattest:

  • Je neemt contact op met je dossierbeheerder of je concessiehouder, die je van een duplicaat zal voorzien.

Nummerplaten:

  • Je rapporteert het verlies/de diefstal bij de politie en geeft het originele proces-verbaal aan D'Ieteren Lease. De kosten van de herregistratie zijn helaas wel voor jouw rekening.   
Wat doe ik in geval van glasbreuk?

In geval van een sterretje* of glasbreuk neem je best contact op met je garage voor de herstelling. Wees gerust, deze zal reparatie hoef je niet te betalen. Enkel wanneer de ruit volledig vervangen moet worden zal er een eigen bijdrage van 65€ exl. BTW aangerekend worden.

Wat doe ik in geval van (poging tot) diefstal?

Elk voertuig is vatbaar voor diefstal of inbraak en dat is geen pretje. Daarom is het belangrijk dat je volgende stappen volgt:

  1. Leg klacht neer bij de politie binnen de 24 uur (in geval van diefstal in het buitenland moet je ook klacht neerleggen in België).
  2. Stuur een kopie van uw proces-verbaal van verhoor naar D'Ieteren Lease via info@vdfin.be
  3. Overhandig alle sleutels van het voertuig aan D'Ieteren Lease (of eventueel bij je concessiehouder) op het volgende adres: D'Ieteren Lease
    Leuvensesteenweg 679
    3071 Kortenberg.
Wat doe ik in geval van diefstal of verlies van een (de) sleutel(s) van het voertuig?

Sleutel verloren of gestolen?

  1. Tref onmiddellijk alle maatregelen binnen het mogelijk om de diefstal van je voertuig te vermijden.
  2. Maak zo snel mogelijk een afspraak  bij de concessiehouder van het merk van je voertuig. Deze zal D'Ieteren Lease contacteren voor de vervanging van de cilinders of de hercodering van de sleutels en van de startonderbreker.
  3. Indien het risico van diefstal te hoog ligt, breng je voertuig binnen of laat het slepen naar een beveiligde plaats (elders dan je thuisadres indien de dief het adres kan opsporen).   

Verzekering

Waar kan ik terecht met vragen over de verzekering?

Hiervoor contacteer je best onze verzekeraar P&V op het nummer +32 2 210 95 82. De identificatie gebeurt aan de hand van je nummerplaat, dus zorg dat je dit bij de hand hebt.

Herstellingen, onderhoud en bandenwissel

Hoe gebeurt het onderhoud aan mijn auto?

Controles en onderhoud van je wagen kun je laten uitvoeren bij een garage of dealer van jouw keuze die gespecialiseerd is in het merk van je wagen. Als jij bijvoorbeeld een Volkswagen kiest bij Lizy, kun je terecht bij alle officiële Volkswagen-garages in België. Zo weet je zeker dat je wagen wordt nagekeken door specialisten ter zake, en dat eventuele vervangingen gebeuren met officiële onderdelen. De facturatie verloopt rechtstreeks tussen de garage en onze leasingpartner D’Ieteren Lease, zodat jij zelf niets moet betalen.

Wat als mijn wagen hersteld moet worden?

Alle mechanische herstellingen verbonden aan een normaal gebruik van het voertuig kun je laten uitvoeren bij een garage of dealer van jouw keuze die gespecialiseerd is in het merk van je wagen. Als jij bijvoorbeeld een Volkswagen kiest bij Lizy, kun je terecht bij alle officiële Volkswagen-garages in België. Zo weet je zeker dat je wagen wordt nagekeken door specialisten ter zake, en dat eventuele vervangingen gebeuren met officiële onderdelen.

Contract

Wat is het verschil tussen operationele leasing en financiële renting?

Bij leasing koopt het leasebedrijf een wagen voor je aan, die jij maandelijks afbetaalt. De wagen komt dus op jouw schuldbalans.Tijdens het leasen blijft het leasebedrijf juridisch eigenaar van de wagen, maar jij bent economisch eigenaar en hebt het volledige gebruiksrecht. Aan het einde van je leasingcontract kun je de wagen aankopen voor het restbedrag, dat nog maximum 15% van het investeringsbedrag bedraagt.

Bij renting is het leasebedrijf de juridische én economische eigenaar van de wagen. Die wordt aan je verhuurd voor een vooraf afgesproken periode, aantal kilometers en prijs. Het maandelijkse bedrag is een onkost, geen afbetaling. Aan het einde kun je de wagen ook aankopen, maar de prijs bedraagt dan minimaal 16% van het totale huurbedrag.

Wat als ik meer kilometers rij dan verwacht?

De prijs van je maandcontract is onder andere afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt. Als je uiteindelijk veel meer kilometers doet dan je op voorhand geschat had, kan het zijn dat je verbruik in een hogere kilometerbundel valt dan die in je contract. Als dat het geval is, zul je het verschil moeten bijbetalen. Neem gerust contact op met ons als je denkt dat je extra kilometers zal maken.

Wat als ik mijn contract wil opzeggen?

Je kan op elk moment de parameters en/of de diensten van je contract aanpassen, onder voorbehoud van aanvaarding door onze leasingpartner D'Ieteren Lease. Neem hiervoor contact op met je dossierbeheerder bij D’Ieteren Lease.

Wat is een kredietcontrole?

Een kredietcontrole is een check van de financiële situatie van je onderneming, die voor het afsluiten van het contract uitgevoerd wordt door een onafhankelijke kredietmaatschappij. Die kijkt naar je financiële activiteiten van de voorbije jaren. Aan de hand van deze gegevens analyseert het bedrijf of je onderneming ‘kredietwaardig’ is - met andere woorden, of de financiële toestand van je bedrijf stabiel genoeg is om een contract aan te gaan voor het maandelijkse bedrag op je offerte. Met deze bevestiging weet onze leasingpartner D’Ieteren Lease zeker dat je het afgesproken bedrag zult kunnen betalen.

Wat als ik niet kredietwaardig word bevonden?

Als je bedrijf niet kredietwaardig wordt bevonden, probeert D’Ieteren Lease samen met jou op zoek te gaan naar een alternatieve oplossing. Zo kunnen ze bijvoorbeeld met een garantie werken, of een grotere som aanrekenen voor de eerste maand. Hoe dan ook, we doen er alles aan om te zorgen dat jij toch voordelig een wagen kunt leasen met Lizy!

Kan je je looptijd tijdens het contract nog wijzigen?

Je kunt op elk moment de parameters en/of de diensten van je contract aanpassen, onder voorbehoud van aanvaarding door onze leasingpartner D'Ieteren Lease. Neem hiervoor contact op met je dossierbeheerder bij D’Ieteren Lease.

Auto gebruiken

Wie mag er met de auto rijden?

Iedereen met een geldig rijbewijs mag occasioneel met de wagen rijden. Dat gebeurt echter wel op de aansprakelijkheid verantwoordelijkheid van de hoofdbestuurder, maw. een ongeval in fout van de occasionele bestuurder zal invloed hebben op de Bonus-Malus van de hoofdbestuurder.

Mag ik zelf accessoires of winterbanden monteren?

Bij een Renting of Leasing waar de wagen aan het einde van het contract wordt gekocht door de huurder, mogen er bijkomende accessoires gemonteerd worden, aangezien de wagen niet door ons wordt teruggenomen. Bij een Verhuur op Lange Termijn moet de wagen in dezelfde staat terug ingeleverd worden. We raden aan de winterbanden te laten vervangen bij een erkende concessiehouder.

Andere veelgestelde vragen?

Waarom hebben jullie niet alle automerken beschikbaar?

Op dit moment werken we samen met D’Ieteren Lease als enige leasingpartner. D'Ieteren Auto is de importeur en distributeur van Volkswagen Groep in België, waaronder de merken Volkswagen, Audi, Seat en ŠKODA vallen. Daarom bieden we voorlopig alleen deze merken aan. Op termijn gaan we op zoek naar andere leasingpartners, zodat we ons aanbod wagens kunnen vergroten.

Kan ik als particulier bij Lizy leasen?

Op dit moment kan Lizy nog niet leasen aan particulieren, maar in de nabije toekomst willen we dit wel mogelijk maken.

Contact

Email
  • Algemeen: hallo@lizy.be
  • Commercieel: sales@lizy.be
  • Samenwerking: partnerships@lizy.be
  • Jobs: jobs@lizy.be
  • Legal: legal@lizy.be
Lizy Team

Sam Heymans (+32 2 588 71 37; sam@lizy.be)

Klaas Willaert (+32 497 16 43 97; klaas@lizy.be)

Leasingpartner D’Ieteren Lease

Onze eerste leasingpartner is Volkswagen D'Ieteren Finance. Als je vragen voor hen hebt, kun je hen rechtstreeks contacteren op deze gegevens:
+32 (0)2/233.87.99
Leuvensesteenweg 679, 3071 Kortenberg
info@vdfin.be

icon

Nog vragen?